Reforma de la normativa referent a Plans d’Autoprotecció

El passat dia 21 de novembre tingué lloc a la seu central del Departament d’Interior una sessió informativa sobre la reforma del Decret 82/2010, referent als Plans d’Autoprotecció.

Segons s’explicà, els objectius primordials a l’hora de reformular la normativa actual són:

  • Solucionar la manca de funcionalitat de l’entorn telemàtic Hermes: amb els canvis, la idea és que s’hi pugui accedir sense menester certificats digitals tan específics –amb l’ordre INT/325/2013, de 4 de desembre, ja s’ha avançat en aquest aspecte-; resoldre els problemes que té amb alguns navegadors, sobretot quan entren en joc els formularis en format pdf; i facilitant els dos sentits de la comunicació -per exemple, les incidències que durant l’homologació trobi l’informe tècnic es podran contestar o bé resoldre directament, sense haver de reiniciar el procés-)
  • Racionalitzar el controvertit Annex III perquè esdevingui realment un pacte de mínims, no pas de màxims com era per a alguns sectors fins ara
  • L’ús de la plataforma Hermes serà potestatiu a nivell de les administracions locals. És a dir, quan calgui presentar un PAU d’interès per a la protecció civil local, caldrà adaptar-nos al model de presentació que triï cada ajuntament. L’única obligació serà que pengi el PAU perquè hi tingui accés Protecció Civil un cop homologat.

Davant d’aquestes modificacions, el Departament d’Interior ha fet públic l’esborrany i s’ha obert un procés de participació pública per acabar-lo de conformar.

escape01

Algunes de les novetats més destacades incloses en aquest esborrany de reforma són, a grosso modo:

  • El llistat d’activitats o criteris passa a estar definit en 2 nivells: IA (interès Generalitat) i IB (interès local); en comptes dels 3 actuals.
  • Ajust de l’exigència referent al temps de confinament
  • Implantació del Pla ja durant el primer any de vigència
  • Primer informe d’implantació quadriennal als dos anys d’homologació del Pla
  • Simulacres com a mecanismes efectius de control, sota la supervisió d’entitats d’avaluació i control
  • Un tècnic acreditat per a la redacció de Plans d’Autoprotecció podrà ser revocat (per l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya)
  • Terminis iguals per noves activitats (no puntuals)
  • Terminis ajustats i adopció d’un procediment especial per activitats temporals i temporals periòdiques o esporàdiques
  • Aquelles activitats que abasten més d’un municipi d’interès local passen a ésser un tràmit de la Generalitat
  • El procediment municipal estarà finalitzat per homologació o simplement mitjançant el registre a través d’una resolució d’alcaldia
  • La principal acreditació de tècnics s’entendrà a través de formació. El tràmit d’experiència roman en el professional tècnic de Protecció Civil de les administracions.
  • Convenis amb altres comunitats autònomes per reconèixer tècnics acreditats
  • ANNEX I: Petits canvis en tipus d’instal·lacions/activitats incloses en Annexos I.A i I.B (per exemple, les residències de gent gran hauran de ser de més de 200 places per ésser I.A -mentre que fins ara amb 100 ja ho eren- i de més de 100 per entrar a l’I.B –tot i que els ajuntaments podran estendre l’obligació a la resta-)
  • ANNEX II: Petits ajustos en el contingut mínim dels PAUs d’interès per a la protecció civil de Catalunya. Simplificació en els municipals
  • ANNEX III (Dispositius per la vigilància, identificació de l’emergència i ordenació de l’autoprotecció):
    • Instal·lacions o activitats incloses en l’Annex I.A. han d’assegurar els mitjans d’ordenació de l’autoprotecció, incloent la prevenció i ordenació d’aglomeracions, i garantir un confinament i/o evacuació ordenada. No fixa mínims numèrics. Hi haurà d’haver vigilants de seguretat si una normativa sectorial específica així ho fixa
    • Per algunes activitats llistades concretes, es requerirà vigilància de seguretat i sistemes de videovigilància
  • ANNEX III (Dispositius sanitaris): Similar amb alguns ajustos. El més important és que s’elimina l’exempció a partir del certificat dels serveis públics d’emergència garantint l’arribada en menys de cinc minuts
  • ANNEX III (Mitjans de prevenció):
    • S’introdueix la validació del dimensionament de mitjans per part de la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments
    • Equips de Primera Intervenció (EPI) per a totes les activitats
    • Equips de Segona Intervenció (ESI) per a les activitats de l’annex I.A., amb excepcions. En alguns casos per I.B.
    • Equips de Tercera Intervenció (ETI): En empreses de nivell Seveso alt, més de 5000 persones en complexos industrials i d’emmagatzematge, ports d’interès general, ús sanitari amb més 700 llits, etc.
  • ANNEX IV, sense canvis
  • ANNEX V, sense canvis
  • Inclusió d’un ANNEX VI de definicions
  • Inclusió d’un ANNEX VII de supletorietat per aclariment més ajustat a la normativa sectorial (centrals nuclears, explosius…), normatives pròpies de Protecció Civil o altres

Quedem a l’expectativa del text definitiu i de l’agenda per la seva transició des de la normativa actualment vigent.

Comments are closed.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies