10 raons per implantar el nou punt de vista d’un sistema de gestió de la qualitat

growing-business

En els últims temps estem sentint a parlar molt del mot “innovació”, però quasi bé sempre es fa des d’una posició que sembla reservar el terme per a invents revolucionaris o grans corporacions.

Tanmateix, segurament la
forma més accessible d’aquesta noció passa per millorar els processos que tenim a l’interior de la nostra empresa, sigui quina sigui la seva mida.

I per això, la implantació d’un sistema de gestió de la qualitat és la inversió més segura i rendible.

A continuació els exposo 10 raons que sustenten aquesta afirmació…

1. Estalviar temps (i reduir costos)
Amb la generació de procediments i processos de control que recolzin les activitats planificades en la política, les persones treballadores sabran què realitzar en cada moment, sense ambigüitats i amb una repartició clara de responsabilitats que elimina qualsevol dubte o font de problemes. I ja se sap que en els negocis el temps són diners…
A més, amb la direcció d’un marc ISO, els errors seran menys i més distants entre sí, fet que li estalviarà de nou despeses econòmiques (l’anomenat cost de la no-qualitat) i recursos.

2. Augmentar la satisfacció del client
Gràcies a un sistema de gestió de la qualitat ben enfocat, els seus clients notaran la diferència des del principi, ja que estarà centrat precisament en ells. Experimentaran el millor que el seu negoci té per a oferir-los des del contacte inicial (quan se’ls atengui a ells i als seus requeriments amb els estàndards més elevats) i fins al final (amb la mesura de la seva satisfacció, l’anàlisi del feed-back proporcionat i el millor servei post-venda).
Al capdavall, satisfer el client és la base de qualsevol tipus de negoci.

3. Reduir el risc
En atorgar un especial èmfasi i robustesa als processos estàndard, es limita el risc.
Igualment, es preveuen possibles modificacions originades per fonts internes o externes (per exemple, canvis normatius o de procediment), que trobaran uns canals planificats de seguiment i actualització que facilitaran la transició cap als nous escenaris que es poden plantejar.

4. Revisar els processos de treball
En un primer terme, durant la implantació de la ISO 9001, i posteriorment, a través de les revisions del sistema instaurades, s’observaran els processos de treball a través d’indicadors efectius, se n’avaluarà la seva efectivitat i es milloraran a través de les accions correctives, preventives o de millora decidides.
Això permetrà que enfoquem els processos vertaderament cap a les metes i objectius reals de l’organització.

5. Millorar la qualitat del producte
La qualitat global dels productes o serveis que ofereixi s’incrementarà mentre passin pel filtre del sistema de gestió.
No és solament una comprovació dels estàndards dissenyats. Quan s’apreciï que la seva empresa fa èmfasi en la qualitat i sol·liciti als seus col·laboradors d’acceptar aquest repte, la cerca de l’excel·lència esdevindrà l’element clau del seu negoci, des de l’estadi de desenvolupament del producte/servei fins al seu lliurament.

6. Disposar d’un avantatge competitiu
La societat valora els productes i el servei de les empreses que han invertit en qualitat. En primer lloc, perquè aquestes destaquen en el que fan; i com a segon punt, perquè aprecien la voluntat expressada públicament per la corporació certificada de treballar amb els estàndards més elevats com a compromís envers els seus clients.
A més, certes administracions i entitats atorguen avantatges a les empreses certificades.

7. Reduir el temps de resposta
Mitjançant un bon sistema d’indicadors, es disposarà del mecanisme que pot detectar de la manera més precoç possible una alteració del funcionament normal de l’empresa. I si les coses van malament, en el sistema de qualitat s’hauran definit els rols de responsabilitat per abordar amb immediatesa qualsevol problema o simptomatologia.

8. Implicar els professionals
Els i les professionals de l’empresa veuran que deixen de ser un càrrec perdut enmig d’un organigrama.
En primer lloc, el sistema ISO, basat en processos, representa molt bé el que s’espera d’un col·laborador, fixant clarament les responsabilitats i el seu rol.
Addicionalment, aquest serà partícip de la missió global de l’empresa d’una manera més directa i efectiva, ja que seran comunicades les metes a assolir en aquelles operacions crítiques (així com els rendiments associats i, si correspon, els plans d’acció necessaris per salvar possibles desviacions).
Per tant, estaran indefugiblement més identificats amb la corporació a la que dediquen el seu bon fer.

9. Utilitzar les millors pràctiques
Desenvolupant un sentit de col·laboració centrat en la qualitat, s’afavorirà un ambient on les persones treballadores podran compartir les millors pràctiques i es fomentarà la innovació i l’emprenedoria dins de l’empresa. Això assegurarà una normalització situada en estàndards ambiciosos, un “camp base” molt proper al pic.
Tal i com deia Aristòtil, “som el que fem dia a dia, de manera que l’excel·lència no és un acte, sinó un hàbit”.

10. Fer créixer el seu negoci
Quan vostè canvia l’enfocament d’“apagar focs” en el dia a dia per un control de la qualitat, tindrà més oportunitats de fer créixer el seu negoci. Recursos que abans destinava a la quotidianitat podran emprar-se per a noves missions.
Un sistema de gestió eficaç actuarà com el pilot automàtic d’un avió: basant-se en la missió i les coordenades fixades mitjançant la visió corporativa, les lleus turbulències no trauran l’empresa del seu rumb; així el pilot tindrà temps per imaginar-se nous destins.

L’onzena raó pot ésser la seva, aquell avantatge competitiu que cerca. I és que un sistema de gestió de la qualitat pot esdevenir perfectament mal·leable per encabir-hi el canvi desitjat.

Tot i que és bo reconèixer que la implantació d’un sistema de gestió de la qualitat no és un pòsit màgic que atorgarà un èxit immediat a la seva empresa. Un sistema de gestió és una eina; molt efectiva, però únicament una eina.
Tanmateix, sobretot en moments com els actuals, és vital recordar lliçons com la d’Einstein, que deia que “els problemes significatius que afrontem no poden solucionar-se en el mateix nivell de pensament en el que estàvem quan els vam crear”.

I aquest nou punt de vista podria ésser perfectament la ISO 9000…

Comments are closed.

Uso de cookies

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies